torsdag 20 maj 2010

Kamomill.



"Kamomillte anses traditionellt kunna användas mot förkylnings- och omsättningsbesvär, och som inslag i magsaft- och galldrivande teer. Förr användes det även mot feber. En kompress med de kokta, heta blommorna påstås traditionellt läka tandvärk i inflammerade tandrötter. Det kan även användas som gurgelmedel, omslag och i bad.

Kamomill användes tidigare som en medicinalväxt. Blomkorgarna samlades in vid torrt och soligt väder, och torkades till ett upplivande, desinficerande, inflammationshämmande, kramplösande, svettdrivande och värkstillande läkemedel. Denna medicin intogs mest i infusionsform."


Det är så jävla roligt att sätta i sig saker som man vet att man mår bra av. Ja, jag är smått nördig inom ämnet men jag blir glad av att känna mig ren. Jag sätter i mig runt 1 l ingefärste om dagen och försöker att sätta i mig iaf en stor kopp med kamomillte. Det är otroligt hur det rensar kroppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar